הפיזיקה היא גבירה קשוחה או – אם כבר רשמת 100 עמודים – לא תפרסם?

הפיזיקה היא גבירה קשוחה. עד כדי כך קשוחה, שנטשתי אותה. אבל, בניגוד לגבירות אחרות שנטשתי – אליה אני ממשיך לחזור מפעם לפעם, אולי רק בגלל שהיא יפה כל כך.

הסיבה לדימוי הגבירה הזה היא, שלא משנה כמה אני קורא, תמיד נשארים דברים שאני לא מבין. אז אני חוזר אליהם. ושוב. ועוד פעם. לפעמים קורה שאני קולט סוף סוף, לפעמים לא כל כך.

מי שלומד פיזיקה ברצינות נתקל בהרבה "חורים". דברים שלא ברורים מספיק, או לא הוסברו טוב, או נדמה שהם לא עקביים, או שהם באמת לא עקביים ועוד כהנה וכהנה. הביקורים שלי אצל אותה גבירה, אם כך, היו נסיונות להבין טוב יותר את כל אותן נקודות שלא הבנתי בהתחלה, ושלא היה לי פנאי אז להידרש לעניין.

לאורך השנים נהגתי לתעד את הביקורים האלה שלי לארץ התיאוריה, אבל בניגוד למנהג הרווח היום, לא מדובר בתיעוד של "סלפי" שמיד מעלים לפרופיל בפייסבוק – אלא בנסיון לרשום לעצמי את הדברים בצורה כזו, שפעם הבאה שאזכר בשאלה מסויימת, אוכל לחזור ולקרוא את מה שכבר חשבתי עליה פעם, ואולי תנוח דעתי. וחוץ מזה, אותיות של LaTeX זה כל כך יפה…

היה לי חלום לפרסם מין ספר כזה, שאולי יעזור לתלמידים אחרים שבדרך המקרה מתקשים באותן נקודות. אבל לפרסם ספר זה בלגן והמון עבודה, ואני כבר לא אגיע לזה אף פעם.

אבל רצה הגורל, ונזכרתי פתאום בקובץ הזה. אז הנה הוא – ואם יש תלמידי פיזיקה בקרב אותם שלושה אנשים שקוראים את הבלוג הזה – הם מוזמנים להסתכל.

לא עשיתי הגהה, אפילו לא spell-check. לא ווידאתי שמה שרשום נכון, למרות שיש להניח שהרוב די בסדר. חלק מהדברים היום הייתי כותב אחרת. בלה בלה בלה.

אז זה נמצא כאן, וגם בצד שמאל, תחת "אוסף פיזיקה". מי שרוצה, שיתכבד.

hbar

להשאיר תגובה

