לסביות – הומואים – טרנסג'נדרים – ביסקסואלים

למרות הכותרת, האמת היא שאני אפילו לא יודע בדיוק מה זה טרנסג'נדר. מדי פעם אני בודק בוויקיפדיה, ואחר כך שוכח שוב.

בכל מקרה, לא בזיכרון שלי, ובהתנגדות המוזרה שלו למונח "טרנסג'נדר" אנו עוסקים – אלא במשהו אחר – בשנאה. מבחינתי השנאה, כשהיא לעצמה, היא רגש עם מקום של כבוד, יחד עם כל שאר החברים שלו – פחד, אהבה, שמחה, עצב.

פשוט, בשנה האחרונה חל איזה שינוי בהוויתי. רב הזמן אני מתעלם מגילויים של חולשות האופי האופייניות לאנשים – גזענות, שנאת זרים, סתם טיפשות. אני לא לוקח את זה קשה – בעיקר כי אני לא סובל מזה באופן אישי. אני יכול לשמוע או לקרוא בעיתון על גילוי גזענות זה או אחר – וזה לא באמת מזיז לי, בין אם אני בעצמי חוטא באותה גזענות ובין עם לא.

אבל יש דבר אחד שמטריף אותי – וזה דבר חדש, בעבר לא שמתי ליבי לכך – וזו שנאת ההומואים. אני יודע שהייתי צריך לכתוב "שנאת להטב"ים" או "הומופוביה" – אבל אין לזה אותו אפקט, כי המילים האלה יצאו לכולם מהתחת, וחוץ מזה, זה גם לא נכון באותה מידה. שנאת הומואים – ביטוי חזק דווקא משום שהוא מתכתב עם הדעות הקדומות, על זה מדובר כאן – שנאת הומואים.

ובכן, זה מה שאני מרגיש: שנאת ההומואים היא השנאה המכוערת ביותר.

מדוע? כי לפחות בחוויה שלי, אין עוד דוגמא לשנאה שהיא כל כך חזקה, וכל כך על כלום. התוודעתי לכך בעיקר בעקבות התחביב שלי להאזין לתחנות רדיו אוונגליסטיות אמריקניות. האוונגליסטים, בדומה לציבורים דתיים אצלנו, שונאים הומואים. לו רק יכלו, הם היו פשוט מעלימים אותם, מוחקים את קיומם. הם בטוחים שלהיות הומו זה פגם מוסרי חמור מאין כמוהו, שפוסל את האדם מלכהן בכל תפקיד או משרה שיש בה מגע עם בני אדם אחרים – כי זה "נותן לזה לגיטימציה".

ולמה כל השנאה האיומה הזאת? סתם, פשוט סתם. אני יודע, כמובן, שהדת שלהם אומרת שזה חטא, אבל יש המון חטאים – ולאף אחד מהם לא מתייחסים כמו לזה. ולכן, לא מדובר באיזה חוק דתי – זה משהו הרבה יותר עמוק – ואני מודה שאני פשוט לא מבין אותו.

הבה נשווה את שנאת ההומואים לשנאות אחרות. מה לגבי אנטישמיות למשל? האנטישמיות היא שנאה איומה ומכוערת מאוד – אבל לפחות לגבי דידי, לא מכוערת כמו שנאת ההומואים. כי לפחות הגויים יכולים להגיד להגנתם, שהיהודים שונאים אותם באותה מידה, ושבספרים שאפשר לקנות היום בישראל, מתוארים הגויים כתת-אדם, נחותים שתי דרגות מהיהודי המאמין, ודרגה אחת מהיהודי שאינו מאמין – ואת זה קראתי במו עיני, חבל שאיני זוכר את שם הספר. והשנאה הזו, האנטי-גויית, לא נולדה בעקבות הרדיפות – היא חלק מהמורשת שלנו, חד וחלק.

שמא נשווה זאת ליחסי יהודים-ערבים? אפילו דוגמא קלה יחסית, למשל שוועדת הקבלה של איזה ישוב תמיד מחליטה שלא לקבל איזה זוג צעיר חדש, במקרה שהזוג הצעיר ערבי? זה מקרה ברור של גזענות – אבל בניגוד לשנאת ההומואים – היהודים והערבים, במשך כמאה שנים כבר, הן שתי קבוצות שהורגות זו בזו על בסיס קבוע – וזו עובדה שלא תלויה במיקומכם על הקשת הפוליטית. תגידו מה שתגידו, במקרה הזה, ובניגוד לשנאת ההומואים – כאן השנאה והפחד לא משוללים כל אחיזה במציאות. אי אפשר להגיד כאן "סתם" באותה מידה של רצינות – זה לא סתם.

מה לגבי זה שעורך הדין פדידה לא מוצא עבודה, אבל אם הוא רק כותב ששם משפחתו "שיינברגר" בקורות החיים, פתאום הוא מוצף הצעות? זה כבר קרוב יותר לשנאת ההומואים, אבל זה עדיין לא זה – לא מבחינת העוצמה של השנאה, ולא מבחינת המנעד הריגשי שלה. יש הבדל בין שנאה שפירושה שאי אפשר לסבול את הקיום של קבוצת אנשים מסויימת, לבין דעה קדומה שאומרת שהם כולם טמבלים, אבל עושים אוכל נהדר.

הנה עוד אחת שלא חשבתם עליה – שנאת חילונים. רוב החילונים לא מודעים לזה, אבל הם, כלומר אנחנו, סובלים מדה-הומניזציה חריפה ביותר בקרב חוגים דתיים. אנחנו בהמות, פושעים וזונות, ועוד כל מיני כינויים נחמדים כאלה. זה גם לא נורא כמו שנאת ההומואים לדעתי – מהסיבה שהחברה החרדית באמת מאויימת מאוד מהחברה שלנו. אני לא מצדיק אותם, אבל יש בדעות הקדומות שלהם מן ההגנה העצמית בפני תרבות מודרנית, שהיא אגרסיבית מאוד ביכולתה לפלוש לתרבויות אחרות.

מה שאני מנסה לומר הוא, שבעוד ששום דבר, *שום דבר*, לא מצדיק את הלינץ' של אדם אקראי בידי קבוצה של אזרחים נאמנים – לרוב השנאות שתשומת ליבי נדרשה אליהן, יש איזו אחיזה במציאות, ולו רק בגלל שהקבוצה השנייה שונאת באותה מידה, או שיש איזה רקע היסטורי ביש-מזל, או איזו בעיה אמיתית שצריך לפתור – שנמצאת בקורלציה עם התכונה שאליה נטפלים.

שנאת ההומואים, אם כך, היא מין שיא השיאים, סתם הסתמיים, שנאה מזוקקת – שנאה טהורה – מוזר ככל שישמע המושג הזה. האמת, אני מתפלא על עצמי שאני כל כך מוטרד ממנה. לכאורה, מה צריך להיות אכפת לי ששונאים אותם?

אני חושב שאכפת לי משום שאני באמת, *באמת* לא מבין על מה ולמה. אני שומע את הרדיו שלי, ועולה הנושא הזה, בדרך כלל בהקשר של נישואים חד-מיניים או מה, ופתאום אנשים שנשמעו עד לפני רגע רציונליים פחות או יותר – הופכים למפלצות. הם מתגייסים בכל כוחם ובכל מאודם כדי לעצור את הנגע הנורא הזה – שאנשים אחרים, שהם לא *מכירים* בכלל, עושים משהו קצת אחר עם אברי המין שלהם.

זה פשוט מדהים אותי, בעיקר ברמת ה"למי אכפת". זאת אומרת, באמת למי אכפת מה אתה עושה עם הבולבול שלך? כל עוד זה לא במגרש המשחקים השכונתי, וואלה לא מעניין אותי, באמת קשה לי להסתיר את הפיהוקים. אבל לשונאי ההומואים ממש אכפת, הם אובססיביים לגמרי בנושא, ואני לא מבין, פשוט לא מבין.

אני מאמין שכאשר עושים share לאיזה משהו שקשור לאיזו אידאולוגיה בפייסבוק, זו אינה אלא אוננות קבוצתית של קבוצת המשוכנעים בדבר. לכן אני גם מתקשה להבין למה אנשים טורחים – ואני באמת לא משתף סטטוסי אידאולוגיה בדרך כלל.

חוץ מבנושא הזה. בנושא הזה – פשוט תוקפים אותי רגשות עזים – ואני כן משתף, למרות שמביך אותי לצאת מקליפת הציניות שלי, ולמרות שאני כנראה משעמם את מי שיראה את השיתוף שלי, ולמרות שאני חושב שזה לא משנה כלום. אני משתף. באותו רגע, זה מספיק חשוב לי כדי לצאת מהאדישות, גם אם זה לעשר שניות.

אני לא הומו, ולא לסבית, ולא טרנסג'נדר, ולא בי-סקסואל. אין לי יחס מיוחד אליהם, לא לשבט ולא לחסד – אלא רק דבר אחד – שאין סתם שהוא סתמי יותר, משנאתם על ידי שונאיהם הרבים.
אין סתם שהוא סתמי יותר, ולכן אין שנאה מקוממת יותר.

לפחות מבחינתי.

מחשבה אחת על “לסביות – הומואים – טרנסג'נדרים – ביסקסואלים

  1. באופן אובייקטיבי,תמונת מאקרו, זה לא סתם. חלק מהגישות שהפכו הומואים לעם נרדף על ידי ציבור דתי קיצוני,הם שהיותך הומו פוגם במצווה של פרו ורבו ועוד כו' וכו'.אם תסתכל על זה בראייה ביולוגית,תורת הגן האנוכי, אלטורואיזם חברתי, תורת הקבוצות וכו' חברי להקתך רואים אותך כחלש שפוגם בהישרדות והתרבות הקבוצה, קבוצה שתכיל אותך כחבר בהכרח תוריש פחות חומר גנטי לדורות הבאים. לא שאני מסכימה עם כל הטיעונים above , אבל אני כן חושבת שלכל התנהגות אנושית על אחת כמה וכמה שנאה, שמצריכה כל כך הרבה אנרגיה פיזית ושכלתנית חייבת להיות בסיס מצדיק כלשהו בשביל שהגנים יאפשרו התנהגות כזו. אתה ספציפית מצוי בקבוצה שלא חשה מאויימת מדברים אלו. עכשיו לדעתי הפרטית שלי i dont give a shit , כי על כל 4 נאורים יבואו עוד מיליון פחות נאורים אף על פי שמשב רוח מרענן "מאיים" לפקוד את ישראל…..

כתיבת תגובה

